ההבדלים בין הגדרות הצבע CMYK ו- RGB

בעיצוב גרפי יש לנו שתי סביבות עבודה וכך גם שני עקרונות צבע לביצוע משימות. האחת תיהיה דיגיטל השניה תיהיה דפוס. לכל אחת יש כללים אותם נצטרך להכיר כדי שגוון הצבע ובסופו של דבר גם מראה המוצר יגיעו לרמת גימור גבוהים יותר.

בדיגיטל פעמים רבות צבעים משתנים לעומת אלה שבחרנו והופכים כהים יותר במכשירים דיגיטלים אחרים, בדפוס פעמים רבות צבעים משתנים לעומת אלה שבחרנו, לפעמים בסטייה גדולה, לפעמים בסטייה קטנה ואף יכולים להראות בגוון שונה לחלוטין.  כדי להבין למה זה קורה, איך למזער נזקים ובסופו של דבר גם לשלוט ביד רמה בבחירת הצבעים, חשוב להבין תחילה את ההבדלים בין שתי סביבות העבודה, בין שתי הגדרות הצבע.

עקרונות צבע לעבודה בדיגיטל RGB

בפרוייקטים הנשארים בסביבה דיגיטלית (צגים) כמו למשל אפליקציות ואתרים נעבוד על פי כללי RGB  המתייחס ל- Red Green Blue שהם למעשה נורות לד קטנות המרכיבות את תצוגת המסך בעזרת אור. כאשר נערבב אותם, או יותר נכון, נדליק אותם בעוצמת משתנות, נקבל קשת גוונים/קשת צבע רחבה. כאשר נדליק את שלושת הערוצים (הנורות) בעוצמה מלאה ושווה, נקבל תמיד צבע לבן. כאשר נכבה את האור נקבל צבע שחור.

קוד לדגימת צבע מורכב מ-3 ערוצים: אדום, ירוק, כחול – R(255) G(255) B(255) – הערך המקסימלי  הוא 255 עוצמה מלאה בשלושת הערוצים מביא אותנו לצבע לבן. ניתן לבחור כל ערך מ – 0 עד 255. כאשר 0 בכל שלושת הערוצים מגדיר צבע שחור. R(0) G(0) B(0). בדיגיטל נהוג להשתמש בקוד צבע מקוצר כדוגמאת: #000000 שחור / #ffffff לבן. שני תווים לכל ערוץ של צבע.

חשוב לדעת! צגים באופן כללי מכהים טיפה את הצבעים והופכים אותם לקודרים, גווני צבע משתנים בין מסכים ובין מכשירים שונים, גם אור חיצוני (כמו שמש, תאורה) משפיע, כדי להתגבר על כל אלה, עד כמה שניתן, יש לעלות את רמת האור בטון (“השמחה” בגוון), וליצור ניגודיות חזקה יותר כדי לשמור על חדות.

rgb_cmyk

עקרונות צבע CMYK לדפוס

בפרוייקטים היוצאים לדפוס כמו פוסטרים, אלבומים דיגיטלים, עיצוב אריזות נעבוד על פי כללי CMYK המתייחס להדפסה בשימוש בצבעי יסוד (פרוצס): Cyan Magenta Yellow Black. את הצבעים האלה ניתן גם למצוא בכל חנות לאומנות: כחול צ’יאן המגיע בגוון מעט תכלת/טורקיז, אדום מג’נטה הנוטה לורוד סגלגל, צהוב ושחור, כאשר נערבב אותם אחד בשני נקבל גוונים שונים, במידה ונערבב את כל צבעי היסוד בכמות שווה נגיע תמיד לצבע כהה, חום/שחור.

קוד לדגימת צבע מורכב מ-4 ערוצים: ציאן, מג’נטה, צהוב, שחור C(0%) M(0%) Y(0%) K (0%). הערך המקסימלי הוא 100% בארבעת הערוצים מביא אותנו לצבע שחור. ערך מינימאלי 0% בארבעת הערוצים יביא אותנו לצבע לבן (או לחוסר צבע). בדפוס לעולם אין להשתמש בקוד צבע מקוצר אחרת גוון הצבע יחשב ל-RGB  וישתנה בהדפסה.

חשוב לדעת! שימוש בדוגמיות צבע כדוגמאת מניפת צבעים יביטחו את הטון המדוייק בשל קביעת ערכים מדוייקים בארבעת הערוצים (ארבעת צבעי היסוד). (ניתן להעזר עם בית דפוס). שימוש במעבר צבע Gradient ברוב המוחלט אינו מביא לתוצאה טובה בהדפסה לכן יש להמנע מיצירת מעברי צבעים עד כמה שניתן.

לסיכום
כאשר מעצבים חומרים לדפוס נעבוד עלפי כללי CMYK, ברוב המקרים בתוכנות המיועדות לדפוס כמו: אילוסטרייטור ואינדיזיין. כאשר מעצבים חומרים לדיגיטל נעבוד עלפי כללי RGB, ברוב המקרים בתוכנות המיועדות לדיגיטל כמו פוטושופ, דרימוובר ואפטר.

במידה ומאמר זה היה שימושי, עשו לייק כדי שאדע אם להמשיך לכתוב בנושא. עד כאן להפעם.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *