הנוסחה ליצירת חווית משתמש ב- 3 מרכיבים

חווית משתמש הוא מושג רחב שאנו נתקלים בו שוב ושוב במסגרת תפקידים שונים בעיצוב דיגיטלי, אך מהי בדיוק חווית משתמש ואיך אנחנו בתור מעצבים/ביצועיסטים יכולים ליצור / להעצים אותה בשלושה מרכיבים.

זה אומנם קל להגיד במילים “חווית משתמש” וזה גם די מדבר בעד עצמו: החוויה שהמשתמש עובר תוך כדי שימוש במוצר דיגיטלי מסויים, אם זה אפליקציה, אתר, ממשק או משחק, אך מתוך ניסיון אישי, ליצור חוויה הוא דבר תובני ובתור שחקן יחיד הדבר גם מאוד מאתגר, לכן דבר ראשון עדיף ליצור חוויה בצוות, עם איש שיווק שמבין אסטרגיות הובלה משתמש ואם אין אחד כזה אז לפחות לעבוד עם מתכנת טוב שיודע לעבוד קשה ומבין את התהליך שזה דורש.

אם חושבים על זה לעומק, היום יש מלא אפליקציות, מלא אתרים, מלא מכשירים, לשימוש בתשלום ובחינם, בארץ או מחו”ל, הכול מהכול, ובכל זאת גם בעידן הטכנולוגי התחרותי של היום, עדיין פורצות פה ושם חברות וכוכבים חדשים בשוק, לפעמים ע”י טכנולוגיה חדשה מצילת חיים, לפעמים ע”י גאג’ט סלולרי חדשני, לפעמים ע”י משחק אפליקציה ממכר, פשוט או ממש שטותי.

מה יש באפליקציה, בטכנולוגיה או במוצר דיגיטלי מסויים שהופך דווקא אותו לטוב יותר מהמתחרים שלו? שהופך דווקא אותו לדבר המוביל הבא? התשובה תיהיה חד משמעית: החוויה. כשאנו יוצרים חוויה טובה יותר, פשוטה יותר ונוחה, אנו גם מעודדים שימושיות במוצר, דבר המוביל בסופו של דבר להמרה / לביצוע פעולות נוספות כמו תשלום/רכישה. (עוד נדבר על זה בהרחבה בפוסטים אחרים)

מהי חווית משתמש

מתוך ויקיפדיה: “ חוויית משתמש (מאנגלית: UX, קיצור של User Experience) הינה החוויה שחווה משתמש קצה בזמן פעילותו במערכת (כגון אתר, תוכנה, אפליקציה), מוצר או שירות. חוויית המשתמש משיקה ומושפעת מממשק משתמש (UI).” לערך המלא במידה ואתם רוצים לקרוא עוד.

אם ניצא שניה מהעולם הממוחשב, גם בחיים האמיתיים אנחנו עוברים חוויות, אם זה מסיבות יומולדת, בר מצווה, מסיבת גיוס או מועדון, חתונה, היריון, ילד ראשון, ניתוח, פרידה מבנאדם אהוב, לחכות בתור של סופר, דואר, לונה פארק, חופשה, טיול או קניות, להתקשר למוקד תמיכה טלפוני, לקבל שירות לקוחות והדוגמאות עוד רבות. כל החוויות האלה יוצרות תחושות, לפעמים שמחות, עצובות, מרגשות, מעצבנות או מייאשות.

חוויה ותחושה חיובית תגרום לנו לבצע/לחזור על הפעולה, לשימושיות גבוהה יותר, חוויה שלילית תגרום לנו להימנע מביצוע פעולה דומה בעתיד.

בתור מעצבים גרפיים, ביצועיסטים או אנשי שיווק תוכן ודיגיטל, את אותן תחושות חיוביות מעכשיו נצטרך לתרגם ולעורר אצל משתמשים דרך שימוש במכשירים דיגיטלים כמו מחשב, טאבלט או פלאפון. הרי בסופו של דבר כסף הוא שם המשחק ואם נצליח לעורר תחושות טובות וחוויה טובה אצל משתמשים, נצליח בסופו של דבר גם להגביר שימושיות והמרות, דבר הנותן לנו יתרון משמעותי עלפני המתחרים שלנו ולשם אנחנו צריכים לכוון ולהגיע כמה שיותר מהר כי אנחנו בתחרות.

הנוסחה ליצירת חווית משתמש ב- 3 מרכיבים
כדי ליצור או להגביר חווית משתמש, יש להשתמש בכמה מרכיבים שהעיקריים הם:

  • ממשק משתמש GUI 1/2
  • עיצוב ויזואלי Look & Feel 1/4
  • תנועה או / ו- סאונד 1/4

עיצוב חווית משתמש

ממשק משתמש GUI – 1/2

נתחיל במרכיב הגדול ביותר והוא תכנון ממשק המשתמש ה- Graphic User Interface. כמו שאפשר לראות בתמונה, החלק הזה מרכיב 1/2 מהחוויה הכללית. החשיבות שלו גדולה, גדולה יותר מהעיצוב והמראה עצמו של המוצר. במידה והממשק לא יהיה פונקציונאלי, לא יהיה טוב מספיק, חווית השימוש תיהיה פגומה ותגרום למשתמש להפסיק להשתמש במוצר.

ביצירת ממשקי משתמש אנו חייבים לדאוג תמיד ש:

  1. כל התוכן נגיש למשתמש בצורה פשוטה ונוחה לניווט, הכוונה למיקום הכפתורים, התפריטים, יחסי הגדלים של האובייקטים, רזולוציות וכ”ו.
  2. שהתוכן (המידע) מוצג בצורה ברורה ופשוטה להבנה הכוונה לסידור טקסט כותרת ופסקה, יתרונות מודגשים, תמונות רלוונטיות, קטעי וידאו וכ”ו.
  3. שיש אסטרטגיית הובלת משתמש, נקודת התחלה והובלה אל היעד הסופי בו תתבצע המרה ואכן לבחון שהמשתמש מובל לשם כמתוכנן.

שימו לב, להגיע מיעד מסויים ליעד אחר זה דבר פשוט מאוד לבונה אתרים, מעצבי אפליקציות ומעצבי ממשקים באופן כללי, אפשר לעשות זאת פשוט ע”י מיקום של כפתור, לשים בו קישור ולסגור את הסיפור, אך כדי לעודד שימושיות והמרות יש ליצור את החוויה שבין לבין וזה כל הטריק והנושא של המאמר הזה. לא מספיק להוביל את המשתמש בצורה יבשה, יש להוביל אותו עם חוויה.

עיצוב ויזואלי Look & Feel – 1/4

מראה המוצר גורם לנו לתחושה. Look&feel תחושות שאנו מקבלים ממראה של מוצר מסויים. כשהמראה מותאם בצורה הטובה ביותר לקהל היעד אז יש סיכוי גבוה יותר לביצוע המרות ורכישות. המראה של המוצר, העיצוב שלו, מרכיב רק 1/4 מהחוויה הכללית, וחשיבותו נמוכה מאשר ממשק המשתמש ה-GUI.

מראה של מוצר מעביר לנו תחושה באופן מיידי לאיזה גיל/מין הוא מיועד אם הוא הולך להיות פשוט או מורכב, מראה של מוצר אפילו מעביר לנו תחושה על מי שייצר אותו, אם מדובר על אדם פרטי חברה קטנה, בינונית או גדולה. המראה מעביר תחושה אם מדובר על מוצר יוקרתי, איכותי פורץ דרך בתחומו או זול, חובבני חד פעמי.

בתור צרכן ובתור עצמאי המספק שירותים, לקוחות תמיד, אבל תמיד ירצו לקבל את המוצר הטוב ביותר, האיכותי ביותר תמורת כספם, לכן בתור מעצבים גרפיים נצטרך לספק להם את:

  1. המראה ה-Look & Feel המתאים ביותר לקהל היעד שלהם
  2. עיצוב ברמה הגובהה ביותר, אני קורא לזה עיצוב מיליון דולר ועוד ארחיב על הנושא הזה במאמר אחר.

תנועה ו/או סאונד – 1/4

המרכיב האחרון ביצירת חוויה למשתמש יהיה תנועה וסאונד המרכיבים יחד או לחוד גם כן 1/4 מהחוויה הכללית. באתרי אינטרנט לרוב אין סאונד אז הפיצוי לכך יבוא בתנועה. תנועה הופכת מיד כל אובייקט סטטי לדינאמי, דבר היוצר חוויה, התנועה/הקצב יכולים להיות מהירים לקהל יעד צעיר, או איטיים לקהל יעד בוגר יותר. במידה ונוכל לשלב גם סאונד באתר/ אפליקציה, הרווחנו בונוס נוסף, מרכיב נוסף ליצירת חוויה עשירה יותר למשתמש.

לסיכומו של מאמר זה: חוויה היא הדבר המפריד בין מוצרים, חוויה טובה יותר תגרום לשימושיות חוזרת. חוויה “דיגיטלית” נוכל ליצור בעזרת 3 מרכיבים: GUI פונקציונאלי, עיצוב ויזואלי, שימוש בתנועה וסאונד.

כרגיל אם המידע היה שימושי ואתם רוצים עוד מאמרים בנושא, עשו לייק כדי שאדע, עד כאן להפעם. המעצב.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *